Op naar Laos... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Dorine Schenk - WaarBenJij.nu Op naar Laos... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Dorine Schenk - WaarBenJij.nu

Op naar Laos...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dorine

16 April 2009 | Laos, Luang Prabang

hey allemaal,
Het reizen gaat nu beginnen dus de blog-berichten zullen korter worden.

De afgelopen dagen heb ik genoten van songkran (thai nieuw jaar). Het was ontzettend leuk. Overal mensen op straat in en pick-up's, gooiend met water en baby-powder (zijn ze gek op hier :P). Je kon geen 5 meter fietsen zonder emmers water en poeder over je heen te krijgen, en natuurlijk werd er ook veel gedronken. Er waren optochten met miss. Songkran en miss. Lady-boy (echt grappig). Er was live muziek en overal werd muziek gedraaid en gedanst. De sfeer had iets weg van een combinatie tussen Koninginnedag en Carnaval. Ik heb genoten, maar ik vroeg me ook af hoe al die Thai het volhouden om 4 dagen lang met water te gooien, te dansen en veel te drinken.

Je zou het bijna vergeten, maar het nieuwe jaar heeft ook Boedhistische gebruiken. Zo werden op de 1e dag de Boedha's naar buiten gebracht en met water begooid (ze werden dus "gewassen"). En op de 2e dag schijn je niets slechts tegen anderen te mogen zeggen, aangezien de 2e dag het begin van het nieuwe jaar is en dus betekend dat je dat slechte dan mee neemt het nieuwe jaar in (op je woorden letten dus :P)
De derde dag werd het water gooien al minder en zijn we naar de tempel van 1 van de monniken die we les gaven geweest (mijn favoriete monniik Dan :P). Daar was chanting (schrijf je dat zo..?..) maar dat hadden we net gemist. Monk Dan vertelde ons meer over wat er op dat moment in de tempel gebeurde en we werden met "heilig" water besprenkeld door 1 van de hogere monniken! Daarna liet hij ons zien hoe je bid voor een Boedha statue. We deden een wens voor de toekomst, goten water over de Boegha en Dan bond ons een armbandje om. Daarna werden we wedergeboren :P We lagen onder een kleed met bloemen in onze handen, terwijl de monniken een gebed zeiden (dat deel was het sterven) daarna draaiden we om en zeiden ze weer een gebed (toen werden we wedergeboren). Tot slot bidden tot de boedha en de bloem offeren. Jaja, ik ben volledige op boedhistische wijze het nieuwe jaar in gegaan! Echt geweldig om mee te maken.

Verder ga ik morgenochtend vroeg naar Laos, naar Vientienne (capital) om een 2 month thailand visa te krijgen. (samen met Nanna (denmark) die hetzelfde moet doen). Die halen we dan zaterdag na 13u op en zondag gaan we met Klara (en misschien Natalie) naar Vien Vang. Klara zal daar een maand met t2t doorbrengen en ik een paar dagen. Dan reis ik door naar Luang Prabang (alleen) en breng daar een paar dagen door (schijnt daar erg mooi te zijn). Dan ga ik achtereenvolgens naar Pakbeng en Huay Xai (dit zijn lange boat-trips, die erg mooi moeten zijn :D). Dan cross ik de boarder naar Chiang Khong (dat is dus weer in Thailand) en dan neem ik de bus naar Chiang Mai, waar ik weer een paar dagen doorbreng met Acrhie (die daar nog volunteer voor t2t is). Dan zak ik af naar het zuiden, waar ik 2 weken met Kathleen(germany) op de eilanden doorbreng (en haar laatste dagen in Thailand in Bangkok). Daarna ga ik 2 weken reizen. Waarschijnlijk een paar dagen ene yoga-course op Ko Chang ofzo, of ik kijk waar Caroline (england) is en reis met haar wat rond. Verder wil ik graag naar de grens met Myan Mar, de natuur schijnt daar erg mooi te zijn en misschien kan ik ook even een kijkje waren in een stadje over de grens.
Tot slot dan nog een paar dagen om souvernirtjes te kopen in Bangkok en dan vlieg ik begin juni alweer terug naar jullie.

Natuurlijk zijn mijn plannen nog een beetje vaag voor de laatste 2 weken en er kan nog veel veranderen, maar ik zal jullie (en in elk geval mijn mammie) goed op de hoogte proberen te houden. Maar schrik niet als je ene paar weken niets van me hoort. Vooral in Laos schijnt het sms en het internet niet geweldig te zijn.

Dus.. tot laters!
dikke kus

(hier nog een paar foto's van Songkran etc: http://picasaweb.google.com/doortje98/Thailand7# (t zijn de laatste 27)

  • 16 April 2009 - 06:33

    Hylke:

    nou dan veel plezier iig, en ik zie wel wat er komt langsdrijven uit jouw richting...
    doe de groeten aan laos namens mij, en ik zal op je spoedige terugkomst toasten op koninginnedag...

    tot dan dan,

    hylke

  • 16 April 2009 - 17:20

    Marijke Thunnissen:

    Hoi Dorine,

    Veel plezier straks op je
    reis naar Laos en zo.
    Je bent al bijna
    een ervaren globetrotter.
    Heerlijk lijkt me dat, zo
    reizen en van alles meemaken. En wat een prachtig land, als ik die
    foto,s zie, krijg ik ook
    zin om daarheen te gaan.

    Groeten van Marijke


  • 16 April 2009 - 18:31

    Dennis:

    Klinkt heel erg gezellig allemaal.

    Heeft je favorite monnik nou nog water over je heen gegooid? =P

    Je hebt veel plannen :P zoals ik al eerder had getypt zowel in eigenland als het buitenland altijd een bezig bijtje ;)

    Veel plezier en tot snel!

  • 20 April 2009 - 09:00

    Tin-Chi:

    wat een belevingen, klink erg leuk, veel plezier in Laos!!

  • 20 April 2009 - 17:16

    Jeannet:

    Hoi Dorine,
    Wat leuk om je reisverslag te lezen en leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.Ja,ja dat wordt wat als je thuis bent en mensen hoort die naar Thailand gaan of geweest zijn,dan krijg je heimwee en wil je onmiddellijk weer terug ,verslavend leuk is dat land;-)
    ben ook heel benieuwd naar je ervaringen in Laos.
    Veel plezier,
    jeannet

  • 07 Mei 2009 - 11:20

    Alex:

    Hoi Dorine,

    Wat heerlijk toch allemaal wat je doet. Maar wat leuk ook dat je aan Daantje, Luka en Maas denkt, kaartjes/hyvejes stuurt en zelfs aan hun verjaardag denkt. Superlief. De kinderen (en hun ouders) waarderen dat zeer. Heel veel plezier nog!!!

    groet Alex en Carmen

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2009

Weer thuis

02 Juni 2009

ik...wil...niet...terug.... :'(

16 Mei 2009

Traveling/ sun-bathing

30 April 2009

Miljonair voor 1,5 week

16 April 2009

Op naar Laos...
Dorine

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 29628

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 11 Januari 2014

Azie met Peter

31 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

5 weken Nieuw Zeeland

28 Juni 2010 - 03 Augustus 2010

5 weken India/Nepal/Thailand

13 Januari 2009 - 04 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: