Strand, grot, regen en de grote stad - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dorine Schenk - WaarBenJij.nu Strand, grot, regen en de grote stad - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dorine Schenk - WaarBenJij.nu

Strand, grot, regen en de grote stad

Blijf op de hoogte en volg Dorine

25 Februari 2014 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we weer in Bangkok, en geen zorgen, van de protesten hebben we niets gezien/gemerkt.

Na Ayuthaya namen we de trein naar Bangkok waarna we overstapten op een trein naar Hua Hin. Wederom kwamen we bezweet aan, maar toch blijven treinreizen veel prettiger dan busritten.
We kwamen 's avonds aan in Hua Hin en het was meteen duidelijk waar we terecht waren gekomen: de Spaanse costa, maar dan in Thailand; zelfde publiek, zelfde eetgelegenheden, zelfde hotels, helaas ook dezelfde prijzen. Gelukkig vonden we, na erg vaak geschrokken te zijn van de bedragen, een hostel genaamd Fat Cat. De vriendelijke Deense eigenaar had betaalbare kamers (nog steeds duurder dan elders, maar toch). Net toen we tot een kamer met private bathroom op de begane grond besloten hadden kwam er een meisje binnen die samen met een vriendin, die in een rolstoel zat, wanhopig opzoek was naar een kamer op de begane grond... Natuurlijk stonden wij onze kamer af en werd het een kamer met gedeelde badkamer (uiteindelijk bleek de badkamer deur te smal, dus moesten ze verder zoeken). Daar bleven we 2 nachten (het was redelijk goedkoop voor daar), maar daarna wilde we toch wel weer een schone douche en een goed doorgetrokken toilet. Gelukkig was er een private bathroom kamer beschikbaar voor ons.

In Hua Hin hebben we rondgekeken naar alle bruingebakken westerse mensen die op zonnebedjes lagen en die rondliepen in de vele shopping malls die uiteraard een Mac Donalds, een KFC en een Starbucks hadden. Waar we ons tussen de gap-year-kindjes soms oud voelden, voelden we ons nu jong.
De avond van onze eerste dag daar gebeurde er iets absurds, we konden het bijna niet geloven, het regende. Dit ging zelfs door tot de volgende middag! Af en toe goot het zelfs! Gelukkig hadden we prachtige poncho's meegekregen van Peter's moeder en de wel betaalbare, Thaise straatstandjes hadden parasollen neergezet waar we onder konden eten. Door de regen moesten we onze trip naar de Phraya Nakhon grot helaas wel een dagje verzetten. Gelukkig was het die zaterdag wel droog en na een uur in een auto mochten we 20 minuten klauteren om bij een strandje te komen en vervolgens nog eens 30 minuten klauteren om bij de grot te komen. Het was best heftig, aldoor goed kijken waar je je voeten neerzet en we dropen weer eens van t zweet, maar het was niet erg ver en zeker de moeite waard! Een prachtige grot met een aantal gaten in het "plafond?" waardoor het licht naar binnen viel. Hij bestond uit 2 kamers en in de ene stond een klein gebouwtje. Tevens staan er handtekeningen van verschillende koningen van Thailand op de muur. Het schijnt een ding te zijn voor koningen om de toch naar de grot te maken.

Die zondag zeiden we de kust gedag (ik met meer spijt dan Peter, die niet van zand houdt) en namen we de trein naar Bangkok. Deze keer hadden we t grootste gedeelte een vierzits voor onszelf, kwamen we maar 10 minuten te laat aan en leek het zelfs iets minder heet. Bovendien lukte het Peter om bij het station af te dingen bij een tuktuk! Eerst kregen we de prijs van 300 bath te horen voor de paar kilometer naar Khao san, veel te veel. De tuktuk bood ons 200, maar Peter kreeg het uiteindelijk naar 150 (de chauffeurs vinden het helaas logisch om meer te vragen ivm de protesten waardoor ze om moeten rijden..)! Ik zou al snel zwichten voor meer, maar Peter besloot weg te lopen en toen gaf de tuktukman toe; hij wordt hier nog goed in.

Nu dus in Bangkok. In een fijner hostel dat betaalbaarder is dan de vorige keer en verder van het drukke Khao San af ligt, waardoor we beter kunnen slapen. Deze keer ook met zachte kussens ipv de plastic kussens van ons vorige Bangkok hostel.. Gister besloten we naar China Town te lopen. Best een leuk wandelingetje en absurd wat daar allemaal te koop was (geweren, grote messen en enorme hoeveelheden porno, die we tot nu toe nog nergens gezien hadden). Voordat we er waren wilde we even bijkomen in een aircon mall en toen bleken we in een soort mini-India terecht te zijn gekomen. Bangkok is duidelijk ook een multiculturele stad. Die avond besloten we t weer eens wat later te maken, maar na twee biertjes vonden we t wel weer mooi geweest (zo'n dag wandelen voel je toch). Echte feestbeesten zullen we wel niet worden.

Vandaag onze laatste dag in Bangkok. We doen rustig aan, slenteren wat rond rondom khao san, internetten en hebben inmiddels plekken in een minivan die morgenochtend naar het vliegveld gaat geboekt.

Morgenochtend dus naar Nepal, waar we helaas rond 23 uur aankomen. Dankzij Els hebben we echter al 2 nachten in een fijn hostel geregeld en iemand van het hostel haalt ons zelfs van t vliegveld! Beetje veel luxe, maar we hadden geen zin om midden in de nacht na een dagje vliegen dat uit te moeten zoeken (we gaan via Kuala Lumpur, dus best n tochtje). In Nepal is de stroom, en dus t internet, redelijk onbetrouwbaar dus ik heb geen idee hoe updaten vanuit daar zal gaan, maar het lukt Els ook.

Hierbij nog wat foto's van Hua Hin (en de grot!) en nog een beetje Bangkok: https://plus.google.com/photos/118400092123773672870/albums/5982787714156173025?authkey=CJvo2ubk5vH9rwE

liefs,
Dorine & Peter

• 25 Februari 2014 - 23:43

Marcel Trapman:

Ah, regen.

Kennen wij hier ook.
    Maar eigenlijk hebben wij het hier nu niet slecht.
    Zeker niet zo warm als bij jullie maar wel warm voor de tijd van het jaar.
    Ergens tussen de 7 en de 10 graden...

Veel plezier nog,

Marcel/papa